Należności podatkowe na wniosek podatnika mogą być umarzane lub ich spłata może być odraczana lub rozkładana na raty. Decyzja w sprawie udzielania ulgi ma charakter uznaniowy, co oznacza, że organ może, lecz nie musi jej udzielić. Aby skorzystać z ulgi należy złożyć wniosek (plik zał. nr 1) do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Wąbrzeźnie
o udzielenie ulgi w spłacie należności podatkowych:
I. Miejsce złożenia: Urząd Skarbowy w Wąbrzeźnie, ul. Macieja Rataja 2, 87-200 Wąbrzeźno.
II. Forma wniosku: papierowa lub elektroniczna za pośrednictwem platformy e-PUAP lub e- US.
III. We wniosku należy wskazać:
- rodzaj wnioskowanej ulgi (raty, umorzenie, odroczenie),
- rodzaj podatku,
- okres (rok, kwartał, miesiąc) którego podatek/zaległość dotyczy,
- kwotę podatku lub kwotę zaległości podatkowej oraz odsetek naliczonych na dzień złożenia wniosku,
- przyczynę powstania zaległości podatkowej.
Wniosek należy uzasadnić wskazując przesłanki „ważnego interesu podatnika" lub „interesu publicznego" uzasadniające konieczność ubiegania się o ulgę w spłacie. W przypadku ubiegania się o ulgę w formie rat należy wskazać ilość wnioskowanych rat, termin ich płatności oraz uprawdopodobnić możliwość regulowania wnioskowanych rat. W przypadku ubiegania się o ulgę w formie odroczenia należy wskazać termin wnioskowanego terminu odroczenia (datę) oraz uprawdopodobnić możliwość uregulowania należności przed dniem upływu tego terminu. Wniosek należy podpisać.
IV. Do wniosku należy dołączyć:
1. Osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej:
- oświadczenie o stanie majątkowym - plik zał. nr 2 oraz dokumentację potwierdzającą powołane przez podatnika okoliczności uzasadniające konieczność ubiegania się o ulgę w spłacie, a także dokumenty dotyczące powołanej sytuacji życiowej, finansowej i majątkowej.
- oświadczenie o nieruchomościach oraz prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem hipoteki przymusowej, i rzeczach ruchomych oraz zbywalnych prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem zastawu skarbowego (ORD-HZ) – plik zał. nr 5.
2. Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą lub spółki:
- oświadczenie o stanie majątkowym osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą /osoby prawnej /jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej - plik zał. nr 3, a także dokumentację potwierdzającą powołane przez podatnika okoliczności uzasadniające konieczność ubiegania się o ulgę w spłacie oraz dokumenty dotyczące powołanej sytuacji,
- sprawozdanie finansowe za bieżący okres rozliczeniowy (aktualna sytuacja finansowa przedsiębiorstwa),
- formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis (załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29.03.2010 r. Dz. U. z 2024 r., poz. 1206) – plik zał. nr 4,
- wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, jakie przedsiębiorca otrzymał w ciągu 3 minionych lat albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie,
- oświadczenie o nieruchomościach oraz prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem hipoteki przymusowej, i rzeczach ruchomych oraz zbywalnych prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem zastawu skarbowego (ORD-HZ) – plik zał. nr 5.
Formularze wniosków, załączniki jakie podatnik winien złożyć wraz z wnioskiem tj.: oświadczenie o stanie majątkowym, formularz informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis, oświadczenie o nieruchomościach oraz prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem hipoteki przymusowej i rzeczach ruchomych oraz zbywalnych prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem zastawu skarbowego ORD-HZ udostępniane są również przez pracowników Urzędu Skarbowego w Wąbrzeźnie – Sala Obsługi Klienta, komórka SWW - pok. nr 9 lub elektronicznie.
Osoby do kontaktu: Anna Rydzik - anna.rydzik@mf.gov.pl, tel. 56 689 05 20, Izabela Kleps – izabela.kleps@mf.gov.pl, tel. 56 689 05 19
Podstawy prawne:
- Ustawa z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa;
- Ustawa z dnia 30.04.2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej;
- Rozporządzenie Komisji (UE) nr 2023/2831 z dnia 13.12.2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis;
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29.03.2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis.
Pliki do pobrania:
- Załącznik nr 1– Wniosek o ulgę w spłacie zobowiązań podatkowych,
- Załącznik nr 2– Oświadczenie o stanie majątkowym osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej,
- Załącznik nr 3– Oświadczenie o stanie majątkowym osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą/osoby prawnej/jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
- Załącznik nr 4– Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis,
- Załącznik nr 5– Oświadczenie o nieruchomościach oraz prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem hipoteki przymusowej i rzeczach ruchomych oraz zbywalnych prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem zastawu skarbowego.