Uzyskanie ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych

Należności podatkowe na wniosek podatnika mogą być umarzane lub ich spłata może być odraczana lub rozkładana na raty. Decyzja w sprawie udzielania ulgi ma charakter uznaniowy,   co oznacza, że organ może, lecz nie musi jej udzielić.
Aby skorzystać z ulgi należy złożyć wniosek (plik zał. nr 1) do Naczelnika Urzędu Skarbowego     w Brodnicy o udzielenie ulgi w spłacie należności podatkowych:

I. Miejsce złożenia:Urząd Skarbowy w Brodnicy, ul. Gen. Sikorskiego 19, 87-300 Brodnica.

II. Forma wniosku: papierowa lub elektroniczna za pośrednictwem platformy e-PUAP lub e-US

III. We wniosku należy wskazać:

  • rodzaj wnioskowanej ulgi (raty, umorzenie, odroczenie),
  • rodzaj podatku,
  • okres (rok, kwartał, miesiąc) którego podatek/zaległość dotyczy
  • kwotę podatku lub kwotę zaległości podatkowej oraz odsetek naliczonych na dzień złożenia wniosku,
  • przyczynę powstania zaległości podatkowej.

Wniosek należy uzasadnić wskazując przesłanki „ważnego interesu podatnika" lub „interesu publicznego" uzasadniające konieczność ubiegania się o ulgę w spłacie.
W przypadku ubiegania się o ulgę w formie rat należy wskazać ilość wnioskowanych rat, termin ich płatności oraz uprawdopodobnić możliwość regulowania wnioskowanych rat.
W przypadku ubiegania się o ulgę w formie odroczenia należy wskazać termin wnioskowanego terminu odroczenia (datę) oraz uprawdopodobnić możliwość uregulowania należności przed dniem upływu tego terminu. Wniosek należy podpisać.

IV. Do wniosku należy dołączyć:

1.     Osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej:

·        oświadczenie o stanie majątkowym - plik zał. nr 2 oraz dokumentację potwierdzającą powołane przez podatnika okoliczności uzasadniające konieczność ubiegania się o ulgę    w spłacie, a także dokumenty dotyczące powołanej sytuacji życiowej, finansowej, majątkowej, zdrowotnej,

·        oświadczenie o nieruchomościach oraz prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem hipoteki przymusowej, i rzeczach ruchomych oraz zbywalnych prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem zastawu skarbowego (ORD-HZ)– plik zał. nr 5.

 

2.     Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą lub spółki:

·        oświadczenie o stanie majątkowym osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą /osoby prawnej /jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej - plik zał. nr 3,    a także dokumentację potwierdzającą powołane przez podatnika okoliczności uzasadniające konieczność ubiegania się o ulgę w spłacie oraz dokumenty dotyczące powołanej sytuacji,

·        sprawozdanie finansowe za bieżący okres rozliczeniowy (aktualna sytuacja finansowa przedsiębiorstwa),

·        formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis (załącznik   do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29.03.2010 r. Dz. U. z 2024 r., poz. 40) -           plik zał. nr 4,

·        wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, jakie przedsiębiorca otrzymał w minionych 3 lat, albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie,         albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie,

·        oświadczenie o nieruchomościach oraz prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem hipoteki przymusowej, i rzeczach ruchomych oraz zbywalnych prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem zastawu skarbowego (ORD-HZ)- plik zał. nr 5.

Formularze wniosków, załączniki jakie podatnik winien złożyć wraz z wnioskiem tj.: oświadczenie o stanie majątkowym, formularz informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis, oświadczenie o nieruchomościach oraz prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem hipoteki przymusowej i rzeczach ruchomych oraz zbywalnych prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem zastawu skarbowego ORD-HZ, udostępniane są również przez pracowników Urzędu Skarbowego w Brodnicy – Sala Obsługi Klienta, komórka SER - pok. 35 lub elektronicznie na stronie: https://www.kujawsko-pomorskie.kas.gov.pl/urzad-skarbowy-w-brodnicy/zalatwianie-spraw/wnioski-o-ulgi-w-splacie-zobowiazan.

Osoby do kontaktu:
Ilona Markiewicz – ilona.markiewicz@mf.gov.pl, tel. + 48 56 49 54 760
Brygida Malinowska – brygida.malinowska@mf.gov.pl, tel. + 48 56 49 54 775

Podstawy prawne:

  • Ustawa z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa;
  • Ustawa z dnia 30.04.2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej;
  • Rozporządzenie Komisji (UE) nr 2023/2831 z dnia 13.12.2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis;
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29.03.2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis.

Pliki do pobrania:

Załącznik nr 1– Wniosek o ulgę w spłacie zobowiązań podatkowych,

Załącznik nr 2– Oświadczenie o stanie majątkowym osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej,

Załącznik nr 3– Oświadczenie o stanie majątkowym osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą/osoby prawnej/jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

Załącznik nr 4– Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu sięo pomoc de minimis,

Załącznik nr 5– Oświadczenie o nieruchomościach oraz prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem hipoteki przymusowej i rzeczach ruchomych oraz zbywalnych prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem zastawu skarbowego

Pliki do pobrania

bip

Informacje o publikacji dokumentu

 
Data utworzenia: 25.04.2018 Data publikacji: 25.04.2018 09:16 Data ostatniej modyfikacji: 17.09.2024 08:58
Autor: Kinga Błaszczyńska Osoba publikująca: Kinga Błaszczyńska Osoba modyfikująca: Katarzyna Orlikowska-Maliszewska