Naczelnik Urzędu Skarbowego w Świeciu, wypełniając zobowiązania wynikające z ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się informuje, że osoby doświadczające trwałych lub okresowych trudności w komunikowaniu się, zwane dalej „osobami uprawnionymi" w kontaktach z organami administracji publicznej mają prawo do:
- pomocy osoby przybranej, którą może być osoba, która ukończyła 16 lat i została wybrana przez osobę uprawnioną w celu ułatwienia porozumienia z osobą uprawnioną i udzielenia jej pomocy w załatwieniu sprawy;
- bezpłatnej pomocy tłumacza języka migowego z zachowaniem prawa swobodnego wyboru dogodnej dla siebie formy komunikowania się;
- korzystania ze środków wspierających komunikowanie się tj. stron internetowych urzędu, poczty elektronicznej i faksu.
Pomoc tłumacza języka migowego
Osoba uprawniona powinna zgłosić do urzędu chęć skorzystania z pomocy tłumacza, co najmniej na 3 dni robocze przed planowaną wizytą, z wyłączeniem sytuacji nagłych.
Bezpłatna pomoc przysługuje osobom uprawnionym posiadającym orzeczenie o niepełnosprawności w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, które łącznie z dowodem osobistym, należy przedstawić do wglądu w dniu zgłoszenia potrzeby udziału tłumacza przy załatwianiu sprawy.
Chęć skorzystania z pomocy tłumacza można zgłosić:
- osobiście – w sekretariacie urzędu;
- pisemnie - za pośrednictwem poczty: Urząd Skarbowy w Świeciu, adres: ul. 10 lutego 16, 86-100 Świecie;
- za pomocą poczty elektronicznej: us.swiecie@mf.gov.pl;
- przesyłając faksem:52 332-45-50;
- telefonicznie:52 331-27-68.
Do zgłoszenia wymagane są następujące dane:
- imię i nazwisko, numer PESEL zainteresowanej osoby uprawnionej;
- wskazanie terminu wizyty w urzędzie i wybranej metody komunikowania się, którą może być: polski język migowy (PJM), system językowo-migowy (SJM) lub sposób komunikowania się osób głuchoniemych (SKOGN);
- krótki opis przedmiotu sprawy do załatwienia w urzędzie;
- adres zwrotny (adres e-mail, numer telefonu, numer faksu), na który będzie przesłana informacja z potwierdzeniem spotkania.
W przypadku braku możliwości realizacji świadczenia np. trudności w pozyskaniu tłumacza w terminie podanym przez osobę uprawnioną, zostanie ona zawiadomiona wraz z uzasadnieniem oraz zostanie ustalony nowy termin realizacji tego świadczenia lub inna forma realizacji uprawnień osoby niepełnosprawnej.
UWAGA!
W przypadku korzystania przez osoby uprawnione z pomocy tzw. osoby przybranej, czyli osoby, która ukończyła 16 lat i została wybrana przez osobę uprawnioną w celu ułatwienia porozumiewania się z osobą uprawnioną i udzielenia jej pomocy w załatwieniu spraw, wizyta w urzędzie nie musi być wcześniej uzgadniana.