Informacja dla osób niesłyszących lub słabosłyszących

Informacja dla osób niesłyszących lub słabosłyszących

Informacja dla osób niesłyszących lub słabosłyszących

logo osoby niesłyszącej - przekreślone ucho

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sępólnie Krajeńskim, wypełniając zobowiązania wynikające z ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się informuje, że osoby doświadczające trwałych lub okresowych trudności w komunikowaniu się, zwane dalej „osobami uprawnionymi" w kontaktach z organami administracji publicznej mają prawo do:

  • pomocy osoby przybranej, którą może być osoba, która ukończyła 16 lat i została wybrana przez osobę uprawnioną w celu ułatwienia porozumienia z osobą uprawnioną i udzielenia jej pomocy w załatwieniu sprawy;
  • bezpłatnej pomocy tłumacza języka migowego z zachowaniem prawa swobodnego wyboru dogodnej dla siebie formy komunikowania się;
  • korzystania ze środków wspierających komunikowanie się tj. stron internetowych urzędu, poczty elektronicznej i faksu.

Pomoc tłumacza języka migowego

Osoba uprawniona powinna zgłosić do urzędu chęć skorzystania z pomocy tłumacza, co najmniej na 3 dni robocze przed planowaną wizytą, z wyłączeniem sytuacji nagłych.

Bezpłatna pomoc przysługuje osobom uprawnionym posiadającym orzeczenie o niepełnosprawności w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, które łącznie z dowodem osobistym, należy przedstawić do wglądu w dniu zgłoszenia potrzeby udziału tłumacza przy załatwianiu sprawy.

Chęć skorzystania z pomocy tłumacza można zgłosić:

  • osobiście – w sekretariacie urzędu;
  • pisemnie - za pośrednictwem poczty: Urząd Skarbowy w Sępólnie Krajeńskim, adres: ul. Tadeusza Kościuszki 22, 89-400 Sępólno Krajeńskie;
  • za pomocą poczty elektronicznej: us.sepolno-krajenskie@mf.gov.pl;
  • przesyłając faksem:52 388-83-23;
  • telefonicznie:52 388-83-10.

Do zgłoszenia wymagane są następujące dane:

  • imię i nazwisko, numer PESEL zainteresowanej osoby uprawnionej;
  • wskazanie terminu wizyty w urzędzie i wybranej metody komunikowania się, którą może być: polski język migowy (PJM), system językowo-migowy (SJM) lub sposób komunikowania się osób głuchoniemych (SKOGN);
  • krótki opis przedmiotu sprawy do załatwienia w urzędzie;
  • adres zwrotny (adres e-mail, numer telefonu, numer faksu), na który będzie przesłana informacja z potwierdzeniem spotkania.

W przypadku braku możliwości realizacji świadczenia np. trudności w pozyskaniu tłumacza w terminie podanym przez osobę uprawnioną, zostanie ona zawiadomiona wraz z uzasadnieniem oraz zostanie ustalony nowy termin realizacji tego świadczenia lub inna forma realizacji uprawnień osoby niepełnosprawnej.

UWAGA!

W przypadku korzystania przez osoby uprawnione z pomocy tzw. osoby przybranej, czyli osoby, która ukończyła 16 lat i została wybrana przez osobę uprawnioną w celu ułatwienia porozumiewania się z osobą uprawnioną i udzielenia jej pomocy w załatwieniu spraw, wizyta w urzędzie nie musi być wcześniej uzgadniana.

bip

Informacje o publikacji dokumentu

 
Data utworzenia: 14.07.2020 Data publikacji: 14.07.2020 08:19 Data ostatniej modyfikacji: 20.10.2020 13:21
Autor: Edyta Muszyńska Osoba publikująca: Edyta Muszyńska Osoba modyfikująca: Edyta Muszyńska