„O zaświadczenie zawnioskuj elektronicznie w e-Urzędzie Skarbowym. Sprawdź, jakie to proste." Zaświadczenia (podatki.gov.pl)
Sposób przyjmowania i załatwiania spraw regulują w szczególności przepisy następujących aktów prawnych:
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa;
- Ustawa z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego;
- Zarządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 28 lutego 2017 r. w sprawie wprowadzenia jednolitego rzeczowego wykazu akt w izbach administracji skarbowej,urzędach skarbowych i urzędach celno-skarbowych;
- Zarządzenie Nr 3 Ministra Finansów z dnia 20 stycznia 2015 r. w sprawie prowadzenia rejestrów oraz przekazywania informacji w sprawach sądów administracyjnych;
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków;
- Regulamin organizacyjny Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy.
Sprawy w urzędzie załatwiane są zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa przy poszanowaniu zasad wynikających z Kodeksu postępowania administracyjnego i Ordynacji podatkowej.
Zgodnie z Ordynacją podatkową załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej (art. 139 § 1 Op).
Niezwłocznie powinny być załatwiane sprawy, które mogą być rozpatrzone na podstawie dowodów przedstawionych przez stronę, lub na podstawie faktów powszechnie znanych i dowodów znanych z urzędu organowi prowadzącemu postępowanie. (art. 139 § 2).
W przypadku niezałatwienia sprawy we właściwym terminie urząd ma obowiązek zawiadomienia strony o przyczynach niedotrzymania terminu, wskazując nowy termin załatwienia sprawy (art. 140 § 1 Op). Do terminu, w którym ma być wydana decyzja nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego do dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnienia spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu (art. 139 § 4 Op).
Na niezałatwienie sprawy we właściwym terminie służy stronie ponaglenie do organu wyższego stopnia , tj. do Ministerstwa Finansów (art. 141 §1 Op). Postępowanie wszczynane jest na wniosek strony lub z urzędu. Przy postępowaniu odwoławczym, odwołanie wnosi się do Ministerstwa Finansów za pośrednictwem organu pierwszej instancji, który tę decyzję wydał.
Sprawy załatwiane są w formie pisemnej. Uprawnienia do podpisywania pism określa Regulamin organizacyjny Organu.
Składanie skarg i wniosków w Izbie Administracji Skarbowej w Bydgoszczy
Przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków odbywa się zgodnie z przepisami Działu VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
Skargi i wnioski można składać w następujący sposób:
-
pisemnie na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy, ul. Warmińskiego 18, 85-950 Bydgoszcz
-
za pośrednictwem ePUAP
-
za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: ias.bydgoszcz@mf.gov.pl
-
faksem na numer: 52 58 56 114 lub 52 32 29 960
-
osobiście w siedzibie Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy
Klienci w sprawach skarg i wniosków przyjmowani są codziennie przez pracowników Działu Kontroli Wewnętrznej w godzinach 7.00 - 15.00 w budynku Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy, przy ul. Marcinkowskiego 7 (Sekretariat - tel. 52 32-56-113).
Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy lub wyznaczony przez niego Zastępca, w sprawach skarg i wniosków przyjmuje klientów po godzinach pracy w każdą środę do godziny 17.00, po wcześniejszym ustaleniu terminu w sekretariacie Izby ( tel. 52 58-56-102), w budynku przy ul. Warmińskiego 18 w Bydgoszczy.
Skargi i wnioski zarówno te nadesłane pocztą, jak i drogą elektroniczną, powinny zawierać imię, nazwisko (nazwę) i adres zamieszkania (w tym kod pocztowy) wnoszącego skargę lub wniosek. Zgodnie z przepisami § 8 ust. 1 ww. rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków, skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego, pozostawia się bez rozpoznania.
Krajowy Telefon Interwencyjny Krajowej Administracji Skarbowej (KTI KAS)
KTI KAS jest formą komunikacji, umożliwiającą klientom przekazywanie opinii i informacji na temat:
-
naruszeń przepisów prawa podatkowego
-
funkcjonowania Krajowej Administracji Skarbowej
Numer Krajowego Telefonu Interwencyjnego Krajowej Administracji Skarbowej oraz adres internetowy są jednolite na terenie całego kraju. Połączenie telefoniczne jest bezpłatne.
nr telefonu: 800 060 000
adres e-mail: powiadomKAS@mf.gov.pl
Krajowy Telefon Interwencyjny Krajowej Administracji Skarbowej czynny jest całą dobę.
Zarówno telefon interwencyjny, jak i adres e-mail umożliwiają całkowicie anonimowe przekazanie informacji.