Aby skorzystać z ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych należy złożyć wniosek do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy o udzielenie przedmiotowej ulgi:
- miejsce złożenia: Pierwszy Urząd Skarbowy w Bydgoszczy, ul. Fordońska 77, 85-950 Bydgoszcz,
- forma wniosku: papierowa lub elektroniczna za pośrednictwem platformy e-PUAP,
- we wniosku należy wskazać: rodzaj wnioskowanej ulgi (raty, umorzenie, odroczenie), rodzaj podatku, okres/rok którego podatek/zaległość dotyczy, kwotę podatku lub kwotę zaległości podatkowej oraz odsetek naliczonych na dzień złożenia wniosku, przyczynę powstania zaległości podatkowej. Wniosek należy uzasadnić wskazując przesłanki „ważnego interesu podatnika" lub „interesu publicznego" uzasadniające konieczność ubiegania się o ulgę w spłacie.
W przypadku ubiegania się o ulgę w formie rat należy wskazać ilość wnioskowanych rat, termin ich płatności oraz uprawdopodobnić możliwość regulowania wnioskowanych rat.
W przypadku ubiegania się o ulgę w formie odroczenia należy wskazać termin wnioskowanego terminu odroczenia (datę) oraz uprawdopodobnić możliwość uregulowania należności przed dniem upływu tego terminu.
Wniosek należy podpisać.
Do wniosku należy dołączyć: dokumentację potwierdzającą powołane przez podatnika okoliczności uzasadniające konieczność ubiegania się o ulgę w spłacie oraz dokumenty dotyczące powołanej sytuacji życiowej, finansowej, majątkowej, zdrowotnej. Ponadto w przypadku przedsiębiorców należy dołączyć dane dotyczące pomocy publicznej.
Formularz wniosku, załączniki jakie podatnik winien złożyć wraz z wnioskiem, tj. oświadczenie o stanie majątkowym, karta informacyjna o przedsiębiorcy, formularz informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc publiczną de minimis, oświadczenie o nieruchomościach oraz prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem hipoteki przymusowej i rzeczach ruchomych oraz zbywalnych prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem zastawu skarbowego ORD-HZ, udostępniane są przez pracowników Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy w pokojach nr 706, 707, 708 i 709 lub elektronicznie w zakładce Pliki do pobrania.
Osoby do kontaktu:
Dorota Feter - dorota.feter@mf.gov.pl, tel. 52 56 17 706
Magdalena Meyer – magdalena.meyer@mf.gov.pl, tel. 52 56 17 726;
Katarzyna Trafny - katarzyna.trafny@mf.gov.pl, tel. 52 56 17 709;
Podstawy prawne:
- ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.),
- ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 702),
- rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 marca 2007 r. w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 350),
- rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. z 2024r., poz. 40).