Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy informuje, że wramach wykonywania ustawowego obowiązku przeprowadzania kontroli działalności podległych organów podatkowych w II półroczu 2017 roku przeprowadzono 21 kontroli, w tym 11 kontroli w trybie zwykłym i 10 w trybie uproszczonym.
Kontrole w trybie zwykłym, dotyczyły sprawdzenia prawidłowości:
- działania postępowania organu podatkowego w zakresie dokonywania zwrotów podatku od towarów i usług,
- realizacji czynności monitorowania przewozów drogowych, w tym weryfikacji dokumentacji sporządzanej w toku wykonywanych czynności kontrolnych,
- postępowania organu podatkowego w zakresie dokonywania zwrotów podatku od towarów i usług,
- wyznaczania nowych terminów zakończenia kontroli podatkowych,
- prowadzenia egzekucji zaległości podatkowych,
- wyznaczenia nowych terminów załatwienia sprawy w postępowaniach podatkowych,
- rozpatrywania skarg i wniosków w rozumieniu przepisów k.p.a.
Kontrole w trybie uproszczonym, dotyczyły wyjaśnienia zarzutów i okoliczności spraw opisanych w skierowanych do Dyrektora Izby Administracji Skarbowej informacji sygnalnych oraz sprawdzenia prawidłowości:
- obsługi zgłoszeń identyfikacyjnych i aktualizacyjnych podatników i płatników,
- umarzania postępowań egzekucyjnych,
- typowania podmiotów do kontroli w okresie od 1 stycznia 2016 r. do 30 listopada 2017 r.,
- udzielania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych,
- działań podejmowanych w związku z realizacją przez podatników obowiązku przeznaczenia przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych na własne cele mieszkaniowe.
W toku kontroli stwierdzono następujące nieprawidłowości i uchybienia:
- nierzetelną sprawozdawczość polegającą na rozbieżnościach w zakresie danych dotyczących ilości przeprowadzonych kontroli w ramach monitorowania przewozów drogowych,
- dokonywanie akceptacji zasadności zwrotu podatku VAT przez osobę nieupoważnioną,
- zwłokę w dokonywaniu czynności sprawdzających przed dokonaniem zwrotu VAT,
- przeprowadzanie kolejnych czynności w prowadzonych kontrolach podatkowych ze zwłoką - nieuzasadnione przerwy pomiędzy poszczególnymi czynnościami,
- przypisanie do sprawy nienależnych kosztów egzekucyjnych,
- błędną rejestrację czynności DODP w podsystemie Egapoltax oraz w części H tytułu wykonawczego, brak zgodności z datą wykazaną na zwrotnym potwierdzeniu odbioru,
- brak bieżącej weryfikacji prawidłowości i kompletności danych zawartych w zgłoszeniach NIP-2 zarówno na etapie przyjmowania zgłoszeń, wprowadzania do CRP KEP, jak i końcowym etapie podpisania potwierdzenia o nadanym NIP oraz brak działań mających na celu wyjaśnienie z podatnikiem niezgodności znajdujących się w dokumentach źródłowych,
- niekierowanie wezwań do podmiotów, które nie złożyły zgłoszenia identyfikacyjnego NIP-8 bądź nie dokonały aktualizacji danych w zakresie NIP-8,
- nie sporządzanie doniesień do komórki karno-skarbowej pomimo nie wywiązywania się podatników z obowiązków identyfikacyjnych,
- nie otwarcie obowiązku podatkowego CIT pomimo wniosku podatnika,
- nie wykorzystywanie danych zawartych w bazie POLTAX do monitorowania podmiotów zarejestrowanych w KRS,
- nieterminowe i nierzetelne odzwierciedlanie danych w CRP KEP na podstawie złożonych zgłoszeń identyfikacyjnych NIP-8,
- nie sporządzanie kart ocen ryzyka rejestracji w aplikacji KORRP,
- bezzasadne oczekiwanie przez kilka miesięcy na odpowiedzi z innych urzędów dotyczące wyników segmentacji ogólnej w celu ukończenia karty oceny ryzyka rejestracji podmiotu,
- brak weryfikacji adresu siedziby Spółki pod kątem posługiwania się tzw. adresem wirtualnym,
- nie przeprowadzenie dodatkowych niezbędnych czynności weryfikacyjnych w celu ustalenia rzeczywistej działalności podmiotu, który został zarejestrowany jako podatnik VAT i VAT UE,
- brak weryfikacji umocowania dla osób reprezentujących podmiot,
- doręczenie protokołu z kontroli po upływie terminu wyznaczonego przez postanowienie wydane w trybie art. 284b § 2 Ordynacji podatkowej o niezakończeniu kontroli w terminie ustalonym w upoważnieniu do kontroli i nie wyznaczenie nowego terminu do jego zakończenia na podstawie nowego postanowienia,
- wydanie postanowienia, decyzji po terminie załatwienia sprawy,
- zwłoka w nadaniu postanowienia o niezałatwieniu sprawy w terminie w placówce pocztowej,
- podpisanie postanowienia w toku postępowania podatkowego przez kierownika, który nie posiadał stosownego upoważnienia,
- skierowanie postanowienia lub decyzji na adres inny niż wskazany przez stronę jako adres do doręczeń,
- okresy znacznej zwłoki i bezczynności w prowadzonych postępowaniach podatkowych,
- błędna rejestracja czynności DODP w podsystemie Egapoltax oraz w części H tytułu wykonawczego, brak zgodności z datą wykazaną na zwrotnym potwierdzeniu odbioru,
- przerwy w dokonywaniu czynności egzekucyjnych powyżej 180 dni,
- dokonywanie zwrotów VAT po terminie wyznaczonym postanowieniem o przedłużeniu zwrotu,
- brak upoważnienia do załatwiania skarg i wniosków dla innej osoby w przypadku nieobecności Naczelnika Urzędu Skarbowego,
- błędne zarejestrowanie w rejestrze 050 „Załatwianie skarg i wniosków" pism, które nie były skargami załatwionymi przez Naczelnika Urzędu,
- brak karty podjęcia decyzji oraz karty podjętych czynności w postępowaniu o udzielenie ulgi wskazanych w uregulowaniach wewnętrznych,
- pozostawienie rozstrzygnięcia z zakresu udzielenia ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych w gestii jednej osoby,
- nierzetelne rejestrowanie spraw związanych z weryfikacją PIT-39,
- nieprzestrzeganie terminów załatwienia sprawy w postępowaniachzwiązanych z udzieleniem ulgi w spłacie podatku,
- akceptacja wniosków o udzielenie ulgi bez weryfikacji informacji podanych przez podatnika,
- nie wzywanie do wyjaśnień lub przedłożenia dowodów w przypadku niewystarczającego udokumentowania wniosku,
- brak informacji dotyczącej losu prawnego odsetek od zaległości podatkowych w decyzjach o umorzeniu zaległości podatkowych,
- nie wskazywanie przez pracownika w sporządzonych Kartach analiz do zeznań PIT-39 propozycji dalszych czynności jakie należy podjąć przed rozstrzygnięciem sprawy,
- omyłkowe zniszczenie dokumentów,
- nie poinformowanie Naczelnika Urzędu o zniszczeniu zeznań podatników, nie sporządzenie adnotacji na tą okoliczność,
- przekazywanie zwrotów nadpłat wynikających z rozliczenia zeznań rocznych po terminie,
- dokonywanie zwrotów nadpłaconego podatku bez wymaganego przez przepisy prawa oprocentowania,
- nie postawienie do dyspozycji w kasie kwot nadpłat podatnikom nie posiadającym kont bankowych bądź deklarującym odbiór w kasie,
- dokonywanie nieprawidłowych i bezprawnych operacji księgowych, które zgodnie z ustawą o rachunkowości należy zakwalifikować jako prowadzenie ksiąg rachunkowych wbrew przepisom ustawy o rachunkowości oraz podawanie w księgach rachunkowych nierzetelnych danych,
- nie wykazanie kwot wypłaconego oprocentowania oraz dokonanych wpłat w sprawozdaniach określonych w Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej,
- przypadki pozostawania w pracy pracownika w czasie przekraczającym 8 godzin bez polecenia pracy w nadgodzinach.
Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy mając na uwadze stwierdzone nieprawidłowości i uchybienia kierował na Naczelników kontrolowanych Urzędów wystąpienia pokontrolne i sprawozdania wskazując na stwierdzone nieprawidłowości i uchybienia, zalecając przestrzeganie obowiązujących przepisów, pełnej realizacji wytycznych pokontrolnych, podjęcia stosownych działań eliminujących występowanie nieprawidłowości i uchybień oraz przedstawienia sprawozdań z realizacji zaleceń pokontrolnych.