Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy informuje, że w ramach wykonywania ustawowego obowiązku przeprowadzania kontroli działalności podległych organów podatkowych w 2020 roku przeprowadzono 45 kontroli, w tym 27 w trybie zwykłym oraz 18 w trybie uproszczonym.
Kontrole w trybie zwykłym, dotyczyły sprawdzenia poprawności działania w następującym zakresie:
- realizacji nadpłat i zwrotów podatku dochodowego oraz dokonywanie ich zaliczeń,
- prowadzenia postępowań egzekucji administracyjnej,
- udzielania przez organ podatkowy ulg w spłacie zobowiązań podatkowych na podstawie złożonych wniosków,
- rejestracji i wykreślenia z rejestru podatników podatku od towarów i usług i podatników VAT-UE,
- sprawowania kontroli funkcjonalnej w ramach nadzoru służbowego,
- wyznaczania przez organ podatkowy nowych terminów załatwienia sprawy w postępowaniach podatkowych,
- racjonalnego zarządzania zaległościami podatkowymi,
- postępowania organu podatkowego w zakresie dokonywania zwrotów podatku od towarów i usług,
- monitorowania obowiązku wpłat zaliczek na podatek dochodowy,
- wykonywania orzeczeń o przepadku rzeczy na rzecz Skarbu Państwa i likwidacji niepodjętych depozytów,
- czasu trwania postępowań podatkowych wszczętych na wniosek podatnika,
- weryfikacji wykorzystania przez użytkowników WRO-SYSTEM danych do realizacji celów i zadań statutowych jednostki,
- realizacji zadań w zakresie wydawania zaświadczeń o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzających stan zaległości,
- prowadzenia postępowań przygotowawczych w sprawach o przestępstwa karne skarbowe. Umorzenia z powodu przedawnień.
Kontrole w trybie uproszczonym, dotyczyły zweryfikowania informacji sygnalnych, które wpływały do Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy oraz sprawdzenia prawidłowości:
- sposobu rozliczenia i zwrotu nadpłaty w podatku od towarów i usług w związku z wyrokiem WSA,
- działania organu podatkowego w zakresie decyzji dotyczących podatku od towarów i usług,
- bezpieczeństwa informatycznego,
- działania nowego modelu obsługi podatników w ramach usługi „Umów wizytę w Urzędzie Skarbowym".
W wyniku przeprowadzonych czynności kontrolnych stwierdzono następujące nieprawidłowości:
- nieprawidłowe dokonanie zwrotu nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwagi na istniejące niepodatkowe należności budżetowe,
- bezzasadne przypisanie kosztów egzekucyjnych,
- przypisanie do sprawy nienależnych kosztów egzekucyjnych,
- niewykorzystanie narzędzi informatycznych oraz baz danych Urzędu, których dane umożliwiają dokonanie czynności egzekucyjnych,
- okresy znacznej zwłoki w prowadzonych postępowaniach podatkowych,
- nie podejmowanie przez wierzyciela działań windykacyjnych,
- błędne określenie terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego,
- dokonywanie czynności egzekucyjnych po przedawnieniu zobowiązania,
- brak adnotacji na zwrotnym potwierdzeniu odbioru o doręczeniu zobowiązanemu załączonych odpisów tytułów wykonawczych,
- niestosowanie przepisów ustawy o opłacie skarbowej, rozporządzenia w sprawie zapłaty opłaty skarbowej oraz Ordynacji podatkowej, dotyczących opłaty skarbowej wnoszonej od wydawanych zaświadczeń o niezaleganiu lub stwierdzających stan zaległości,
- niewskazanie w wydanych zaświadczeniach informacji obligatoryjnych oraz informacji posiadanych przez organ podatkowy, istotnych z punktu widzenia żądania podatnika,
- zawieranie w wydawanych zaświadczeniach o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzających stan zaległości nierzetelnych informacji, wynikających z nieprawidłowo wprowadzanych do systemów komputerowych danych,
- zawarcie w wydanych zaświadczeniach o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzających stan zaległości informacji niezgodnej ze stanem faktycznym, istniejącym w dniu wydania dokumentu,
- wystawienie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach na podstawie wniosku, który nie spełniał wymogów podania, przesłanego pocztą elektroniczną na adres email urzędu,
- brak analizy zasadności zwrotu podatku VAT,
- brak akceptacji zwrotu podatku VAT przez osobę upoważnioną,
- rozpatrzenie nieskutecznego wniosku o stwierdzenie nadpłaty,
- brak ustalenia nadpłaty w podatku VAT na dzień wyeliminowania decyzji wymiarowej z obrotu prawnego, w konsekwencji niedokonanie z urzędu zwrotu nadpłaty wraz z oprocentowaniem,
- brak właściwego nadzoru przełożonych w obszarze realizacji zadań nałożonych na komórkę organizacyjną w związku z prowadzonym postępowaniem podatkowym w zakresie podatku od towarów i usług.
Powyższe nieprawidłowości stwierdzone zostały w zakresie wykonywania czynności kontrolnych, którymi zostały objęte:
- urzędy skarbowe województwa kujawsko-pomorskiego – 36 kontroli,
- Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy – 5 kontroli,
- komórki organizacyjne Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy – 4 kontrole.