Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy informuje, że w ramach wykonywania ustawowego obowiązku przeprowadzania kontroli działalności podległych organów podatkowych w 2019 roku przeprowadzono 36 kontroli, w tym 21 w trybie zwykłym oraz 15 w trybie uproszczonym.
Kontrole w trybie zwykłym, dotyczyły sprawdzenia poprawności działania w następującym zakresie:
- monitorowaniazaległości podatkowych zagrożonych przedawnieniem,
- podejmowanych przez organ podatkowy działań w związku z realizacją przez podatników obowiązku przeznaczenia dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości,
- wyznaczania przez organ podatkowy nowych terminów załatwienia sprawy w postępowaniach podatkowych,
- prowadzenia postępowań egzekucji administracyjnej,
- sprawowania kontroli funkcjonalnej w ramach nadzoru służbowego,
- postępowania organu podatkowego w zakresie dokonywania zwrotów podatku od towarów i usług,
- monitorowania obowiązku wpłat zaliczek na podatek dochodowy,
- udzielania przez organ podatkowy ulg w spłacie zobowiązań podatkowych na podstawie złożonych wniosków,
- wykorzystywania uprawnień do systemów informatycznych,
- stanu ilościowego uzbrojenia oraz przestrzegania przepisów związanych z jego posiadaniem, przechowywaniem i zabezpieczaniem przed utratą,
- rozpatrywania skarg i wniosków w rozumieniu przepisów k.p.a.
Kontrole w trybie uproszczonym, dotyczyły zweryfikowania informacji sygnalnych, które wpływały do Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy oraz sprawdzenia prawidłowości:
- wykorzystywania uprawnień do systemów informatycznych,
- gospodarowania drukami, wydawania oraz potwierdzenia preferencyjnego pochodzenia towarów i weryfikacji świadectw przewozowych EUR.1,
- stanu ilościowego uzbrojenia oraz przestrzegania przepisów związanych z jego posiadaniem, przechowywaniem i zabezpieczaniem przed utratą,
- monitorowania zaległości podatkowych zagrożonych przedawnieniem,
- postępowania o stwierdzenie i zwrot nadpłaty w podatku dochodowym od osób prawnych,
- funkcjonowania komórek realizacji w urzędzie celno-skarbowym w zakresie kontroli na podstawie ustawy SENT,
- działań organu podatkowego w zakresie racjonalnego zarządzania zaległościami podatkowymi,
- bezpieczeństwa informatycznego.
W wyniku przeprowadzonych czynności kontrolnych stwierdzono następujące nieprawidłowości:
- niegenerowanie raportów a także niepodejmowanie czynności monitorujących obowiązek składania deklaracji podatkowych przewidzianych przepisami prawa,
- brak weryfikacji terminu przedawnienia zaległości,
- błędnie określono skuteczność zastosowanych środków egzekucyjnych,
- nieskorzystanie z pomocy obcego państwa w dochodzeniu należności,
- niewskazanie daty przedawnienia zobowiązania, z uwagi na toczące się postępowanie upadłościowe,
- niepodejmowanie przez wierzyciela działań windykacyjnych,
- wydanie kolejnegopostanowieniao wyznaczeniu nowego terminu do załatwienia sprawy po terminie w którym sprawa powinna być załatwiona,
- okresy znacznej zwłoki i bezczynności w prowadzonych postępowaniach podatkowych,skutkującekoniecznością wydania postanowienia o wyznaczeniu nowego terminu załatwienia sprawy,
- nierzetelne formułowanie uzasadnień postanowień o wyznaczeniu nowego terminu załatwienia sprawy,
- niezastosowanie przepisów o pomocy publicznej w stosunku do podatnika prowadzącego działalność gospodarczą w postępowaniu podatkowym wszczętym w zakresie udzielenia ulgi podatkowej,
- brak czynności w poszukiwaniu składników majątkowych zobowiązanego w postępowaniu egzekucyjnym w administracji,
- niewykorzystanie narzędzi informatycznych oraz baz danych Urzędu, których dane umożliwiają dokonanie czynności egzekucyjnych,
- brak działania ze strony organu egzekucyjnego w celu dokonania zajęcia wierzytelności z rachunków bankowych,
- brak adnotacji na zwrotnym potwierdzeniu odbioru o doręczeniu zobowiązanemu załączonych odpisów tytułów wykonawczych,
- zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym dokonano przekazem pocztowym,
- zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym dokonano przed akceptacją zwrotu przez osoby upoważnione,
- niestosowanie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług dotyczących terminu zwrotu podatku VAT,
- nieprawidłowe wykorzystywanie nadanych uprawnień, poprzez nieuzasadnione wyszukiwanie osób, które nie mieściły się w zakresie prawidłowej realizacji zadań związanych z wykonywaniem obowiązków służbowych,
- przyjmowanie wniosków o wystawianie świadectw przewozowych EUR.1 i wniosków o anulowanie świadectw od osób nieuprawnionych,
- wystawianie świadectw przewozowych EUR.1 na podstawie niepełnej lub nieprawidłowej dokumentacji,
- anulowanie świadectwa przewozowego EUR.1 pomimo braku wniosku,
- brak wszczęcia postępowania karnego-skarbowego pomimo zaistnienia przesłanek,
- wystawienie tytułu wykonawczego przed doręczeniem postanowienia o nadaniu decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności,
- niepodjęcie próby osobistego doręczenia zawiadomienia o zajęciu wierzytelności z rachunku bankowego i wkładu oszczędnościowego na przełomie roku,
- podejmowanie ze znaczną zwłoką czynności zmierzających do orzeczenia odpowiedzialności członka zarządu za zaległości spółki,
- błędna i nierzetelna rejestracja czynności w podsystemie Egapoltax,
- przypisanie do sprawy nienależnych kosztów egzekucyjnych,
- brak właściwego nadzoru przez kierownika nad przestrzeganiem porządku i dyscypliny pracy oraz wykorzystania czasu pracy przez pracowników podległej komórki,
- brak nadzoru nad prawidłowością doręczania decyzji z ustaleniami,
- nieprzestrzeganie norm dotyczących bezpieczeństwa teleinformatycznego,
- dokonanie w nieprawidłowej wysokości zwrotu nadpłaty podatku dochodowego, wynikającej z korekty zeznania.
Powyższe nieprawidłowości stwierdzone zostały w zakresie wykonywania czynności kontrolnych, którymi zostały objęte:
- urzędy skarbowe województwa kujawsko-pomorskiego – 26 kontroli,
- Kujawsko Pomorski Urząd Celno-Skarbowy – 7 kontroli,
- komórki organizacyjne Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy – 3 kontrole.