Należności podatkowe na wniosek podatnika mogą być umarzane lub ich spłata może być odraczana lub rozkładana na raty. Decyzja w sprawie udzielania ulgi ma charakter uznaniowy, co oznacza, że organ może, lecz nie musi jej udzielić. Aby skorzystać z ulgi należy:
1. Złożyć wniosek do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Toruniu o udzielenie ulgi w spłacie należności podatkowych:
- miejsce złożenia: Drugi Urząd Skarbowy w Toruniu, ul. Mazowiecka 63, 87-100 Toruń,
- forma wniosku: papierowa lub elektroniczna za pośrednictwem platformy e-PUAP,
- we wniosku należy wskazać rodzaj wnioskowanej ulgi:
- umorzenie w całości lub w części wyłącznie zaległości podatkowej, odsetek za zwłokę lub opłaty prolongacyjnej (przy czym umorzenie zaległości podatkowej powoduje również umorzenie odsetek za zwłokę w całości lub w części w takiej części, w jakiej została umorzona zaległość podatkowa) lub
- odroczenie terminu płatności podatku lub
- odroczenie zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetki od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek lub
- rozłożenie na raty zapłaty podatku lub
- rozłożenie na raty zapłaty zaległości podatkowej
- ustawa Ordynacja podatkowa nie przewiduje możliwości umarzania zaległości podatkowych inkasentów i płatników,
- we wniosku o rozłożenie na raty należy wskazać propozycje układową zobowiązania, tj. terminy zapłaty i ilość rat,
- we wniosku o odroczenie należy zaproponować datę terminu zapłaty,
- wniosek należy uzasadnić sytuacją życiową, finansową, ekonomiczną i złożyć na nim podpis (w przypadku osób nieposiadających zdolności do czynności prawnych wniosek podpisuje ustawowy lub wyznaczony przedstawiciel, w przypadku osób niepełnoletnich wniosek podpisuje rodzic lub opiekun prawny),
- do rozpatrzenia wniosku o udzielenie ulgi w spłacie grzywny nałożonej mandatem karnym przez Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Toruniu konieczne jest zapłacenie
10,00 zł opłaty skarbowej za wydanie decyzji administracyjnej (w przypadku wnioskowania o więcej niż 1 rodzaj ulgi wielokrotności tej kwoty).
Wniosek zostanie jednak rozpatrzony bez tej opłaty w sytuacji, gdy wnioskodawca dołączy do niego zaświadczenie o korzystaniu ze świadczeń pomocy społecznej z powodu ubóstwa, albo gdy za niezwłocznym załatwieniem sprawy przemawiają względy społeczne lub wzgląd na ważny interes strony.
2. Do wniosku należy dołączyć n/w dokumenty:
- osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej:
Oświadczenie majątkowe (dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej) PDF (126 KB)
- osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą lub spółki:
Oświadczenie majątkowe (dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą) PDF (126 KB) oraz sporządzona aktualna sytuacja finansowa przedsiębiorstwa
Formularz pomocowy de minimis dla spółek PDF (147 KB)
- w przypadku ulgi w spłacie PCC, SD i KP (w tym przypadku wniosek o ulgę przesyłany jest do właściwego organu jednostki samorządu terytorialnego do zaopiniowania – pozytywna decyzja w/w organu jest warunkiem koniecznym do przyznania ulgi
Oświadczenie majątkowe do jednostek samorządu terytorialnego PDF (117 KB)
- w przypadku ulgi w spłacie grzywny nałożonej mandatem karnym przez Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Toruniu – potwierdzenie zapłaty opłaty skarbowej na rachunek Urzędu Miasta Torunia
nr : 37 1160 2202 0000 0000 8344 0799
3. Podstawy prawne:
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz.U. z 2017r. poz. 201 ze zm.),
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 października 2014r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (tj. Dz.U. z 2014r. poz. 1543),
- Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniach w sprawach dotyczących pomocy publicznej (tj. Dz.U. z 2016r. poz. 1808 ze zm.),
- Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013r. w sprawie stosowania art.107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz.U. UE L352/1 z dnia 24.12.2013r.).